piątek, 4 marca 2016

Orzeszki

Uwielbiam te ciasteczka! Pamiętam je z dzieciństwa, moja mama miała formę ale niestety gdzieś się zapodziała :(
Na szczęście sąsiadka pożyczyła mi swoją starą wysłużoną formę do robienia tych pysznych ciasteczek. Roboty przy nich jest trochę bo samo wypiekanie zajmuje trochę czasu, później trzeba bawić się w wycinanie ciasta, które wypłynęło podczas pieczenia. No ale efekt końcowy jest zachwycający. Ja moje orzeszki nadziałam masą orzechową a część pół na pół z nutellą bo tak zażyczyła sobie córcia :) Wyszły pyszne!




Ciasto:
2 szkl mąki pszennej Luksusowej Młynomag
1,5 łyżki cukru pudru
łyżka cukru waniliowego
2 jajka
pół łyżeczki proszku do pieczenia
pół kostki margaryny
łyżka smalcu
ewentualnie łyżka śmietany

Masa:
1 szkl zmielonych orzechów włoskich
3 łyżki cukru
1/2 szkl mleka
pół kostki masła

cukier puder do posypania
nutella



Ciasto: Mąkę cukry, proszek do pieczenia posiekać z margaryną i smalcem. Dodać jajka i ewentualnie łyżkę śmietany gdyby ciasto ciężko się zagniatało. Zagnieść gładkie, elastyczne ciasto. Odstawić do lodówki na godzinę.
Od ciasta odrywać niewielkie kuleczki, trochę mniejsze niż wgłębienia w foremce. Formę na orzeszki dokładnie natłuścić margaryną i rozgrzać. Kuleczki ciasta wkładać w otworki, zamknąć formę i piec na złotobrązowy kolor z obu stron po kilka minut. Długość pieczenia ciastek zależy od Waszej formy jak i od wielkości ognia na palniku.
Po upieczeniu ciasteczek przyciąć brzegi jeśli jest taka potrzeba.


Masa: orzechy mleko i cukier prażyć chwilę do odparowania płynu, ostudzić. masło zmiksować na puch, cały czas ucierając dodawać po łyżce orzechów. Masę przełożyć do szprycy z szerszą końcówką i wyciskać do połówek, sklejać po 2 "łupinki". Część orzeszków napełniałam w połowie nutellą, w połowie masa orzechową.
Orzeszki schłodzić i posypać cukrem pudrem.


11 komentarzy:

  1. Pyszności, dzisiaj przygotuje je bo będzie mój brat z rodziną. Pozdrawiam

    Red is Bad

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę koniecznie pomyśleć nad formą!
    Nie, nie swoją :) Do orzeszków :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Pyszne takie orzeszki, ja mam elektryczny wypiekacz orzeszki pieką się migusiem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z elektrycznym wypiekaczem pieczenie to sama przyjemność ;)

      Usuń
  4. Czy zamiast margaryny mogę dać masło do ciasta ?

    OdpowiedzUsuń
  5. Zrobione ponad 1000 sztuk na wesele syna teraz chrześnica domaga się na swoje wesele

    OdpowiedzUsuń
  6. Dajcie jakiś link gdzie zakupić elektryczny opiekacz do ciasteczek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę "patelnia/opiekacz do orzeszków" ;)

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz ślad po sobie w postaci komentarza :)
Jeśli ugotowałeś potrawę wg tego przepisu prześlij zdjęcie a ja je opublikuję ;)